Bidon met vloeibaar eten maken

Dit betreft het maken van vloeibaar eten voor in een bidon 550 ml (of iets anders), goed voor een uur wielrennen. Dit is vloeibaar eten waarvan de energie is gebaseerd op 2/3 zetmeel (koolhydraten) en 1/3 vruchtensuiker (fructose). Dit is dus een soort van dunne pap op water basis, met vruchtensuikers. De voedingswaarde/energie zal vergelijkbaar zijn met 85 gram spagetthi eten en een glas diksap of limonade drinken (zie afbeelding).


Voordelen: goedkoop en eigen controle over de ingredienten. Het smaakt lekker, het blijft gemengd en is dun genoeg.
Nadelen: meer werk dan een kant-en-klaar poeder.


Bak bloem (wit meel) in een droge pan. Blijf roeren. Het gaat een beetje roken, maak het licht bruin (gaar). 85 gram bloem is iets van 60 gram koolhydraten, dus goed voor een uur (zie afbeelding).


Gebakken meel geeft soms wat zachte klontjes (als het niet is gezeefd). Het meel nu zeven en deze erdoor drukken kan waarschijnlijk geen kwaad.


Gooi van het gebakken meel een kwart tot een derde voor dikker resultaat in iets van een halve tot drie/vierde bidon hoeveelheid kokend water, en goed roeren. Het mag wel wat dun blijven, dat voorkomt klontjes en drinkt sneller.


Dit ging dus fout. Op het moment dat het gestolde pudding wordt, is het te ver gegaan. Zolang het nog te kloppen is, kan er weer water door om het te verdunnen. Het is handig om het meel te bakken, dan de helft die alleen door koud water moet er uit te halen, en dan water in de pan mee koken tot het de juiste dikte heeft.


Het mag nog dunner zijn dan in de foto. Let op dat het niet stolt tijdens het afkoelen; waar nodig roeren.

Koel de prut dus af, meng door een adequate hoeveelheid koud water, en klop de andere helft gebakken bloem erdoor.


Laat wat ruimte over voor diksap, klok er dus wat diksap doorheen. Officieel schijnt het 2/3 koolhydraten (dat doet het meel), 1/3 suikers te moeten zijn. Dit is dus iets van 50-70 gram diksap. 61,6 gram om precies te zijn; of wat maar lekker smaakt, toch ? (Op deze verpakking staan ook “koolhydraten” 53 gram, maar het lijkt er op dat ze hier ook de 48,7 gram suikers in mee hebben genomen, want 53+48,7>100.)


Een eventueel mespuntje zout schijnt de zogenaamde electrolieten aan te vullen.


Alles mengen, als nodig aanvullen tot de rand met water, even schudden: klaar. (In dit geval was het koud gebleven gebakken meel in koud water gedaan, om te laten zien of het uitzakt of niet (zie onder); dat heeft verder geen functie  

 

Nog iets meer details

Klontjes.

De beste oplossing is waarschijnlijk om alles buiten de bidon klaar te maken en op het moment dat het genoeg is afgekoeld door een zeef te halen, goed te inspecteren, en maak het dun genoeg.

Mogelijke oorzaken: 1. Te grof / kort droog meel door water kloppen, waardoor insluitingen van droog meel ontstaan (het ergste wat er is). 2. Bij het koken en afkoelen aan de binnenkant van de pan een laagje meel laten uitdrogen en indikken, en dat dan later meescheppen. 3. Een vel laten ontstaan door afkoelen, en dat dan later meekloppen. 4. Het niet goed door elkaar kloppen van het gekookte en niet gekookte meel (papjes). 5. Het te dik maken zou ook klontjes in de hand kunnen werken. 6. Het meel tijdens de hele procedure nooit een keer zeven. Klontjes kunnen de bidon blokkeren.

Oplossingen: Doe het meel in een koele pan, en warm dan pas op. Het droge meel steeds door een zeef halen als het van de ene bak naar de andere gaat. Voorzichtig beetje bij beetje het meel door het water doen en dan goed kloppen en kijken. Ook het niet gekookte meel apart in een beetje koud water doen en goed kloppen en dan bij het gekookte meel doen en nog een keer goed kloppen. Bij het afkoelen de prut in een aparte bak doen, omdat die bak dan geen hete randen heeft die een dun laagje pap eerder kan laten stollen. Vaker blijven roeren als het moet afkoelen. Eventuele vel er af scheppen. Maak het dunner. Misschien dat als er toch klontjes ontstaan, dat dit nog met een keukenmachine is op te lossen. Opdrinken in plaats van zeuren. Harder fietsen.

Als het hopeloos is, kunt u het altijd nog door de muesli met yogurt roeren, en in nog ergere gevallen er met water + meel een pannenkoek van bakken. Tot zover het grote klontjes onderwerp.

Waarom dit recept.

Het probleem is als het gebakken meel direct door koud water wordt geklopt, dan zakt het uit binnen 10 minuten. Op de fiets betekend dat elke 10 minuten hard schudden, want het wordt ook steeds moeilijker los te schudden. Dat gaat dus niet. Het doel van dit recept is dus het oplossen van het uitzakken probleem, en het probleem dat als alle meel wordt meegekookt dat er dan niet genoeg meel in een bidon past want het wordt te dik. Onderstaande fotos zijn voor de helft van het meel gekookt, maar het blijkt nu beter om niet het niet-uitzakken te maximaliseren totdat het te dik wordt, maar een evenwicht te zoeken tussen maximaal dun en minimaal uitzakken.

Verhoudingen

Onderstaande dus voor 0,550 liter totaal (1 bidon). 85 gram wit meel (bloem), wat na het bakken lichter wordt (72 gram). 1/3 of 33% is dan bijvoorbeeld dus 24 gram van de droog gebakken bloem.
Meel koken Effect Voordeel Nadeel Tips
1/4, 25% waterig Drinkt snel sneller uitzakken Doorzichtige bidon
en (meer) schudden
1/3, 33% romig tussen in tussen in -
1/2, 50% papperig minimaal uitzakken moeilijker drinken
eerder klontjes
schoonmaken
Zie klontjes hoofdstuk

De verhouding van hoeveel gebakken meel in het kokende water wordt gedaan, bepaald hoe vloeibaar het eindresultaat is, en in hoeverre het gaat uitzakken. Hoe groter de hoeveelheid gekookt meel, hoe dikker de pap. Het niet gekookte meel voegt ook iets aan de stroperigheid toe, maar veel minder. Hieronder een voorbeeld van als men een kwart van het meel kookt, en driekwart alleen in koud water erbij roert. De tweede foto is 15 minuten later. Het zakt meer uit. Na een uur kan het behoorlijk uitgezakt zijn, maar nog steeds los te schudden. Het voordeel is dat het dunner is. Deze fotos zijn van het uiteindelijke product.

Onderstaande fotos geven weer wat er gebeurd als men de helft van het meel kookt. Daardoor zakt het minder uit, maar het wordt dikker. Het is dus even uitzoeken wat u het beste bevalt. Dit zal waarschijnlijk ergens tussen een kwart en de helft van het meel zijn.

Uitzakken op zich is nog niet het probleem. Het wordt pas een probleem als het niet meer goed gemeng is te krijgen met even snel schudden.

Bewaren

Kan bewaard worden in de koelkast (onbekend hoe lang precies). Even schudden als het een nacht ligt, en het komt er schoon uit als de helft van het meel gekookt wordt. Op basis van een kwart meel koken, kan het er uitgezakt uit zien na nog geen uur, maar even schudden en op de kop houden en het is weer gemengd. Dit werkt ook nog na 10 uur (langer niet getest). Het kan helpen om een doorzichtige bidon te gebruiken. Een dag van te voren maken en buiten de koelkast bewaren (kamer temperatuur 19-20 graden) gaat prima.

Gebakken meel kan ook apart van te voren gemaakt worden en blijft waarschijnlijk extreem lang goed (droog bewaren).

Schoonmaken

Bidon schoonmaken. Het is slim om als de pap nog zacht is, uw bidon schoon te spoelen. Als dat niet is gelukt en er zit ingedikte pap in de deksel, dan kan men de deksel in water laten weken en proberen schoon te maken. Bij in ieder geval sommige van mijn bidonnen kan de kleinere dop er ook af. Idee: als u klaar bent met de pap bidon, met de water bidon wat water door het mondstuk blazen en dan afsluiten.

Smaak

Hangt vooral af van het soort diksap / limonade of andere toevoegingen. Extra veel diksap is natuurlijk lekkerder. Vers gemaakt is waarschijnlijk het beste. Overige toevoegingen bedenken die het lekkerder maken. Honing geeft trouwens veel directe energie (in mijn ervaring). Het is waarschijnlijk het beste om het zo dun mogelijk te houden, want dat drinkt sneller. Hoe dikker het is, hoe minder lekker ik het persoonlijk vind, en hoe lastiger weg te werken. Ik maak het ongeveer net zo dun als versgeperste sinasappelsap; het drinkt net als water.

Gezondheid

Tip: direct na drinken van dit eten een slok water nemen, om suikers van de tanden te spoelen.

➡ Meel die niet gaar is kan gezondheidsproblemen geven. Gebruik nooit rauw meel.

Door: Jos Boersema
Geen voedingsdeskundige! Doe dit op eigen risico.
Ik doe nooit zo aan precieze hoeveelheden, maar
pruts het in elkaar op gevoel, dus vul zelf in / experimenteer.
Hoe precies moet het ook, hи ? Een slok meer of minder ?
Het is beter om te weten wat welke functie heeft.

Recept beschreven vanwege positieve reacties hier (link).

Zie ook: koeken bakken.